Home » Fotografie nieuws » 5 stadia van achteruitgang van het bedrijf

5 stadia van achteruitgang van het bedrijf

good marketing books

Er zijn veel boeken die praten over de regels en geheimen van het bouwen van geweldige bedrijven, dat wil zeggen, over wat u moet doen om succes te behalen. Aan de andere kant kan het net zo handig zijn om te weten wat u niet hoeft te doen. Boek van Jim Collins “How Greats Die. En waarom sommige bedrijven nooit opgeven ”en is toegewijd aan dit onderwerp. Dit boek is, net als andere boeken van de auteur, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat de factoren heeft geïdentificeerd van de achteruitgang van eens grote bedrijven. Onder degenen die door de onderzoeksgroep van Jim Collins werden geanalyseerd, waren ooit succesvolle bedrijven als Atlantic & Pacific Tea Company (A&P), Addressograph, Ames Department Stores, Bank of America (vóór de overname door NationsBank), Circuit City, Hewlett-Packard (HP), Merck, Motorola, Rubbermaid, Scott Paper en Zenith.

Het belangrijkste idee van het boek is dat elk bedrijf, hoe geweldig het ook is, kwetsbaar is en vatbaar voor achteruitgang.

Hoe kun je neergang voorkomen of negatieve trends tegengaan voordat ze een bedrijf kapot maken?

Jim Collins gelooft dat de achteruitgang van bedrijven en menselijke ziekten veel gemeen hebben – ze zijn moeilijk op te sporen in de vroege stadia, maar het is dan dat het gemakkelijker is om ze te genezen, en wanneer de aandoening duidelijk wordt, zal de behandeling ervan extreem moeilijk of volledig nutteloos zijn. “Een bedrijf kan er van buiten gezond uitzien, terwijl het van binnen al geteisterd is en op de rand van gevaar staat, gevolgd door een ongebreidelde val.”

Wat zijn de symptomen die spreken over de “ziekte” van het bedrijf?

Op basis van zijn jarenlange onderzoek identificeerde Jim Collins 5 factoren die opeenvolgende stadia van achteruitgang vertegenwoordigen:

Fase 1. Arrogantie geboren uit succes.

De eerste fase van achteruitgang is een gevolg van de arrogantie van leiders die het succes van het bedrijf als vanzelfsprekend beginnen te beschouwen. Ze verliezen hun waakzaamheid, negeren de rol van toeval en geluk bij het behalen van succes en vergeten de factoren die daadwerkelijk hebben bijgedragen aan groei.

Fase 2. Onevenwichtig streven naar meer.

In dit stadium is het bedrijf “besmet” met meer geavanceerde arrogantie, wat zich uit in een ongecontroleerde en lukrake wens om op te schalen. Het bedrijf verliest het vermogen om zijn capaciteiten en steeds groeiende verlangens met elkaar in verband te brengen, wat zich uiteindelijk vertaalt in ongefundeerde zakelijke ondernemingen op weinig belovende markten.

Fase 3. Ontkenning van risico’s en bedreigingen.

De algemene tendensen in dit stadium zijn onderschatting van negatieve gegevens, overschatting van positieve gegevens en een neiging om dubieuze en dubbelzinnige gegevens als positief te interpreteren. Dit is precies het gevaar van deze fase: de moeilijkheden die het bedrijf ondervindt, worden niet opgemerkt door externe waarnemers of door het management, dat geneigd is om mislukkingen toe te schrijven aan de invloed van externe factoren. Negatieve verandering is niet angstaanjagend en lijkt cyclisch te zijn, terwijl de oorzaken van achteruitgang toenemen.

Fase 4. Elk middel om te ontsnappen grijpen.

In dit stadium wordt de achteruitgang van het bedrijf duidelijk. De kansen op verlossing blijven echter bestaan ​​en zijn voornamelijk afhankelijk van hoe de leiders zich in een moeilijke situatie gedragen. Er zijn twee manieren – ofwel een terugkeer naar discipline en de principes die het bedrijf geweldig maakten, ofwel de zoektocht naar een snelle ontsnapping – een wanhopige “rietjes grijpen”.

Helaas kiezen de meeste bedrijven voor het tweede pad en beginnen ze verwoed te grijpen naar reddingsmaatregelen zoals:

  • een charismatische en visionaire leider aanstellen;
  • nieuwe ongeteste strategie;
  • radicale zakelijke reorganisatie;
  • nieuw “revolutionair” product;
  • grote overname of fusie met een andere organisatie.

Kenmerkend voor deze maatregelen is dat ze slechts op korte termijn een positief effect hebben. Ze veranderen de situatie niet drastisch en de achteruitgang van het bedrijf gaat door.

Fase 5. Geef je over aan onverschilligheid en dood.

De vijfde en laatste fase is het point of no return, waar het bedrijf de crisis niet meer kan overwinnen. Hoe langer een bedrijf in de vierde fase blijft en zich vastklampt aan de “spaarrietjes”, hoe groter de kans dat het tot een volledige “volledige achteruitgang” komt. Mogelijke scenario’s voor de ontwikkeling van evenementen zijn faillissementen, de verkoop van een bedrijf, een bijna onmerkbaar marktaandeel.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

best instagram marketers

https://marketingbook.shop/